HTML

Alternatív Innováció

Friss topikok

  • AbilityMatrix: Hello, köszi a kommentet és a kérdést. Egy mobiltelefon webshop esetében a kiszállítás, csere, gar... (2016.08.29. 18:20) Mi a CX és miben különbözik a UX-től?
  • balogh_gabor: Egy részével egyet értek, másik részével nem. :) Hiányolom a képletből a jövő generációját. A Goo... (2015.09.02. 09:06) A Google haldoklik

Címkék

3D-s mozi (1) AbilityMatrix (2) adatok (1) akkumulátor (1) Alphabet (2) Ampera (1) Android (1) apple (1) Apple (7) Apple Pay (1) árak (1) aszimmetrikus dominancia (1) autógyártás (1) autóipar (4) Becsei Áron (1) Bexei (1) Blackberry (1) bor (1) brand (2) branding (5) brand personality (1) csali hatás (1) CX (1) diszruptív (4) elektromos autó (2) email (1) Facebook (1) FMCG (1) Google (6) Google+ (1) Google Wave (1) Google Waves (1) growth hacking (1) igazság (1) imázs (1) innováció (11) iphone (1) iPhone (4) Jonathan Ive (2) kávé (1) kávéliszt (1) kék óceán (1) kérdőív (1) keynote (3) koffein (1) kommunikáció (2) konverzió (1) környezettudatosság (2) környezetvédelem (1) Linux (1) lojális (1) luxus (2) MacBook (2) MacBook Air (2) marketing (3) Microsoft (3) Microsoft Surface (2) mobile payment (1) neuromarketing (1) NFC (1) Nissan (1) Nokia (2) öko (2) okostelefon (3) olcsó (1) öntisztulás (1) Opel (1) Óra (1) paradigmaváltás (1) Paypal (1) piac (2) piackutatás (3) range anxiety (1) Raspberry PI (1) sales (1) Samsung (3) Slack (1) Sony (1) SSD (1) startup (1) storytelling (1) stratégia (5) tanácsadás (2) tanulás (1) taxissztrájk (1) termékfejlesztés (11) termékstratégia (1) Tesco (1) Tesla (4) tokaji (1) Toshiba (1) Toyota (1) TryMee (1) Uber (1) ügyfél (4) ügyfélélmény (8) ügyfélszerzés (3) user experience (1) UX (1) üzletfejlesztés (1) vásárlói elégedettség (1) vevői élmény (6) viselkedési közgazdaságtan (3) Whatsapp (1) Windows (1) Wunder (1) Wundercar (1) zöld (1) Címkefelhő

Ha én Apple lennék

2013.08.21. 13:53 AbilityMatrix

C mint cheap, azaz olcsó. Az elmúlt hetekben több helyen is kifejtettem, hogy miért gondolom azt, hogy hosszú távon egy prémium márkát tönkretesz az, ha olcsó lesz. Ráadásul az Applenek semmi szüksége rá, így is piacvezető, illetve az egyetlen cég a Samsung mellett, aki keres a vason. És az egyetlen cég az okostelefon gyártók közül aki keres a szoftveren is. Technikailag a Blackberry is ilyen, de ők sajnos már nem tényezők.

Egy két órás beszélgetést nehéz olvasmányosan visszaadni, főleg egy blogbejegyzésen keresztül, de a lényeget, mély magyarázat nélkül talán érdemes megosztani. Nézzük az AbilityMatrix megközelítéssel lehetséges sikeres forgatókönyveket.

Az alapvetések egy olcsóbb iPhone esetében.
1. A szoftvernek zökkenőmentesen kell futnia. Azaz a felhasználói élmény nem szenvedhet csorbát.
2. Nincs olyan feature, amit ki lehet venni, mint prémium szolgáltatás. Az iPhone bizonyos szempontból egyszerű, minta faék. A kamerája olyan, amilyen, ezen lehet kicsit variálni, de nem biztos, hogy érdemes (gyártási volumenből eredő növekedés). Funkciógombokat nem lehet levenni, hogy a kezelés esetleg nehézkesebb legyen, mert nincs mit. Az akksit egyébként sem lehet cserélni, szóval igazán nincs mit csupaszítani rajta.
3. Az iPhone továbbra is belépő termék az Apple univerzumba. Ahogy azt több, sokat mellőzött információ alátámasztja, és ez a legnagyobb baja a konkurenciának az Apple-lel, az iPhone csak a kezdet. Akinek bejön ez a fajta termékkoncepció (egyszerűség, minőség, robosztusság-minőség-megbízhatóság) az elindul további Apple termékek felé. Hangsúlyosan csak azokról a felhasználókról beszélünk, akiknek ezek a minőségek megfelelő válaszok napi munkavégzés vagy szórakozás területén is. Ez a pont alátámasztása az első pontnak. Bár az Apple nagyon sokat keres a telefonon, maga a telefon olyan mennyiségű ráhordást képes generálni, mint egy másik gyártónál sem. A Blackberrynek se tabletje, se számítógépe. A Google Chromebookja nem tűnik (még) meggyőzőnek, ráadásul ezzel a brandeléses Nexus gyártással igazából csak egy adott gyártó szekerét tolják előre - és azt is csak átmenetileg, a vas profitja nem náluk jelentkezik.
4. A szoftver sokáig bírja. Az Apple termékekre (kivéve talán az iPad) jellemző, hogy elég sokáig támogatják őket a szoftverfrissítésekkel. Azaz sokáig benne maradnak a rendszerben a felhasználók, még akkor is, ha már a termék nem támogatott, nem gyártják. Ez, figyelembe véve, hogy pl. egy Android telefon esetében sokszor fél-egy évet kell várni a frissítésre komoly versenyelőny. Általában a vas ki is tudja szolgálni a frissebb operációs rendszert, tehát felhasználói élmény szintjén ez nem jelentkezik problémaként.
5. A mostani 4-4S belbecsnél nem lesz rosszabb a műszaki tartalom. Az előző pontból kiindulva ez az emberek 90%-nak még legalább két évig elég lesz. Ez pedig bőven túl van a jelenlegi okostelefon élettartamon, erősítve a prémium érzést.

Nézzük, hogy milyen esetekben lehet értelme egy olcsóbb iPhone-nal megjelenni.

1. Csak Kína.
A Kína témához nagyon sok mindenről kéne beszélni, de van pár fontos sarokpont amit nem lehet figyelmen kívül hagyni. Az első, hogy Kínában nem ciki ha valaki többnek akar látszani, mint ami. Ez innen úgy tűnik, hogy képmutatás, de valójában valami egészen másról van szó. Nem akarok kulturális kritikákba belemenni, mert csak egy rövid, egy éves saját tapasztalatom van, ami ráadásul csak egy kis szelete a kínai kultúrának. A lényeg, hogy ahol el lehet adni hosszított Passatot (pedig a többség alacsonyabb), ott el lehet adni olcsóbb iPhone-t olyan rétegeknek, akik tényleg nem tudják megengedni maguknak, hogy ilyet vegyenek. Nagyon nagy piacról beszélünk, amit mások is olcsóbb telefonokkal próbálnak elérni.
2. Harmadik világ, dumbphone ellenfelek.
Az Apple egyik nagyon nagy tartaléka, hogy szolgáltatói szerződéssel még mindig sokkal kevesebb országban lehet megvenni, mint versenytársai termékét. Amennyiben ezek az országok erősebben árérzékenyek, vagy rosszabb az alkupozíció (nem lehet a szolgáltatáson behozni a készülék támogatási összegét- subsidies) ott hatalmas nyitás lehet.
3. Tapasztalatok az iPad Mini után
A Végtelen Ciklus 1 alatt van pontos és részletes adathalmaz arról, hogy mi történt miután a saját prémium terméküknek egy olcsóbb alternatívát állítottak. Ezekből leszűrhették azokat az információkat, amelyek alátámasztják az értelmét ennek az akciónak, amiket a 4-5 pontban leírok.
4. Az iPhone csak a kezdet
Ráhordás, ráhordás, ráhordás. Óra, TV, alkalmazásbolt. Mivel az iPhone kapu az Apple univerzum felé, azért gondolkodhatnak úgy is, hogy a többi terméken jelentkező haszon és plusz árbevétel jelentősen ellensúlyozza a kieső profitot.
5. Ők már látják az inflexiós pontot.
Azaz tudják, hogy mikor érkezik el az a pont, ahol az okostelefonok életciklusa a mostani 1-2 év helyett kitolódik 3-5 évre is akár. Anélkül, hogy részletekbe mennénk, elvileg szintén izgalmas lehet, hogy mikor jön el az a pont, ahol többet keresel az alkalmazásokon, mint a vason (jelenleg ez nem látszik, figyelembe véve, hogy az alkalmazások nem havidíjasok). Az Apple malmára hajtja a vizet, hogy ők nem csak az alkalmazással járnak jól: iTunes. Magyarul: az embereket egy olcsóbb telefonnal beterelem egy olyan rendszerbe, ahol a végtelenségig lehet őket fejni és mindenért én kapok több kevesebb pénzt: app store, kiegészítők, reklám, zene, videó, könyvek, és még ki tudja mi minden.
6. Óra hype. Hype-oljuk egy kicsit ezt az óra kérdést. Ha valahogy sikerül hozzákötni a telefonhoz (azaz olyan szolgáltatásokat kitalálni, hogy instant get legyen), akkor az olcsóbb iPhone azonnal jelentősen növeli az óra vásárlók számát. Magyarul lehet piac előkészítés is, de ez azért elég meredek lenne: egy zászlóshajót beáldozol azért, hogy egy ismeretlen termék indulását megdobd.

Amire én nem látom a választ, hogy a szükségszerű márka erodálást hogyan fogják megállítani, megfordítani, vagy ha ezt nem tudják, akkor hogyan fogják a céget újrapozícionálni. Egyfelől nem látok erősebb brandet az Apple-nél. A Samsungnak kisebb gondja is nagyobb lesz 12 hónapon belül, mint hogy prémium brandet építsen, a Dell, HP, ASUS kiszállt a buliból, a Google sohasem volt prémium brand és születési rendellenességei miatt erre a szerepre alkalmatlan is (free..., márpedig ami free az nem lehet prémium). Tehát érvényes gondolatmenet lehet az is, hogy az Apple mehet lefele, mert egyszerűen nincs brand ami a közelében lenne abban a vertikumban, amit csak ők tudnak teljes egészében lefedni és így kockázat nélkül mehetnek lefele.

Egy valamit azonban ne felejtsük el. Árat emelni csak nagyon kevesen tudnak. Ha egyszer elindul valami lefele, akkor nem fog megfordulni, mert nem tudod megfordítani, csak nagy presztízs és lojalitás vesztés árán.

Lássuk mi is lesz a sztori és mennyire nyúltunk mellé a fenti gondolatokkal.

Címkék: apple árak iphone branding olcsó 5c

A bejegyzés trackback címe:

https://abilitymatrix.blog.hu/api/trackback/id/tr805469550