HTML

Alternatív Innováció

Friss topikok

  • AbilityMatrix: Hello, köszi a kommentet és a kérdést. Egy mobiltelefon webshop esetében a kiszállítás, csere, gar... (2016.08.29. 18:20) Mi a CX és miben különbözik a UX-től?
  • balogh_gabor: Egy részével egyet értek, másik részével nem. :) Hiányolom a képletből a jövő generációját. A Goo... (2015.09.02. 09:06) A Google haldoklik

Címkék

3D-s mozi (1) AbilityMatrix (2) adatok (1) akkumulátor (1) Alphabet (2) Ampera (1) Android (1) apple (1) Apple (7) Apple Pay (1) árak (1) aszimmetrikus dominancia (1) autógyártás (1) autóipar (4) Becsei Áron (1) Bexei (1) Blackberry (1) bor (1) brand (2) branding (5) brand personality (1) csali hatás (1) CX (1) diszruptív (4) elektromos autó (2) email (1) Facebook (1) FMCG (1) Google (6) Google+ (1) Google Wave (1) Google Waves (1) growth hacking (1) igazság (1) imázs (1) innováció (11) iphone (1) iPhone (4) Jonathan Ive (2) kávé (1) kávéliszt (1) kék óceán (1) kérdőív (1) keynote (3) koffein (1) kommunikáció (2) konverzió (1) környezettudatosság (2) környezetvédelem (1) Linux (1) lojális (1) luxus (2) MacBook (2) MacBook Air (2) marketing (3) Microsoft (3) Microsoft Surface (2) mobile payment (1) neuromarketing (1) NFC (1) Nissan (1) Nokia (2) öko (2) okostelefon (3) olcsó (1) öntisztulás (1) Opel (1) Óra (1) paradigmaváltás (1) Paypal (1) piac (2) piackutatás (3) range anxiety (1) Raspberry PI (1) sales (1) Samsung (3) Slack (1) Sony (1) SSD (1) startup (1) storytelling (1) stratégia (5) tanácsadás (2) tanulás (1) taxissztrájk (1) termékfejlesztés (11) termékstratégia (1) Tesco (1) Tesla (4) tokaji (1) Toshiba (1) Toyota (1) TryMee (1) Uber (1) ügyfél (4) ügyfélélmény (8) ügyfélszerzés (3) user experience (1) UX (1) üzletfejlesztés (1) vásárlói elégedettség (1) vevői élmény (6) viselkedési közgazdaságtan (3) Whatsapp (1) Windows (1) Wunder (1) Wundercar (1) zöld (1) Címkefelhő

Piacot felforgató innovációk

2014.06.11. 16:11 AbilityMatrix

webhomes-thinking-plus-innovation-innovation-plus-emerging-thought.jpg

Érdekesnek találom, hogy a diszruptív innovációk mitől működnek, és mitől nem. Először is, a „diszruptív” szónak nem hiszem, hogy van megfelelő magyar fordítása. Szerintem legjobban a „piacátalakító innováció” fedi le a kifejezés jelentését. Gondoljunk például arra, hogy a LED lámpák [http://hu.wikipedia.org/wiki/LED] megjelenése hogyan forgatta fel a mosószerek piacát. A vakítóan fehér szín a ruháknál nem volt más, mint egy bizonyos anyagnak a ruha szövetei közé kerülése, ami a hagyományos lámpa fényére úgy reagál, hogy fehéren világít. A LED lámpa viszont ezt a speciális fényt nem bocsájtja ki, ezért hiába mossák szép fehérre a ruhákat, valójában
azok nem tűnnek fehérebbnek [azaz a LED világítás diszruptív hatású a fehér mosóporok piacára].

A diszruptív innováció egy balul sikerült példája a Samsung Smart Gear nevű okosóra [http://en.wikipedia.org/wiki/Samsung_Galaxy_Gear], aminek piacra dobása kapcsán megjelent egy interjú a designerrel. Bár az interjú direktben nem mondta ki, de a sorok közt olvasható volt, hogy az emberek amikor okosórát vesznek, akkor valójában óraként tekintenek rá, és igénylik az órának 2014-ben meghatározott speciális értékeit. Ma az órát alapvetően nem időmérésre használjuk, hanem design tárgyként, ékszerként, kiegészítőként. Az óra bukása jól példázza, hogy a Samsung mennyire mellélőtt, amikor a vásárlók alapvető igényeit nem vette figyelembe, pedig „spanyolviasznak” tűnik a felimerés, hogy egy órának óraként kell kinéznie. Ha megnézzük a Motorola első dobását okosóra témában [http://bit.ly/Motorolawatch], - ami határozottan úgy néz ki mint egy óra - azt hatalmas ovációval fogadták, úgyhogy a prototípus után kíváncsian várom, hogy fog kinézni az igazi. Azzal kapcsolatban az az egy fenntartásom van, hogy ha nagyon vastag lesz, akkor elveszti az óra jellegét. [az óra hatást nem csak a számlap alakja, de a vastagsága is meghatározza, azaz a túl vastag óra már otromba, így nem tudja betölteni a kiegészítő, design tárgy szerepét]. Azt tudnunk kell, hogy az órák alapvetően kerek számlapúak, a szögletesek –bármilyen formáról beszélünk is – jóval kisebb részét teszik ki az eladásoknak.

Ha egy másik sikeres diszruptív innovációt kellene említenem, akkor az elektromos autók piacáról a Teslát [http://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S] említeném. Van valami, ami autónak látszik, de igazából nem autó. Ha nyomon kövejük a marketingvezető nyilatkozatait, akkor azt látjuk, hogy általában űrhajóként, négykerekű futurisztikus technológiaként definiálja. Külső jegyeiben hozza az autókkal szemben támasztott elvárásokat, a belső „tartalmat” tekintve viszont egészen újszerű.

Ha valaki diszruptív innovációt hoz létre, nagyon fontos, hogy a dolog belesimuljon abba az elképzelésbe vagy koncepcióba, amit adott tárgy vagy szolgáltatás köré az ügyfelek jelenleg építenek. Maga a tartalom ettől még lehet felforgató, lehet más a sales modell, de termékek esetében fontos hogy úgy nézzenek ki, mint a piacon lévő többi tárgy. Egy óra óraként, egy autó autóként. Ez biztos, hogy elengedhetetlen a sikerhez.

Utolsó példaként említem meg az SSD-t [http://hu.wikipedia.org/wiki/Solid-State_Drive]. Az SSD-ben az alapvető technológia mássága miatt megvolt a potenciál, hogy a hagyományos winchesterekhez képest például új csatolófelületeket hozzon, az igazi áttörést azonban az hozta meg, amikor az SSD-t olyan fizikai formába öntötték mint a hagyományos wichestert, ezzel megkönnyítve a különböző rendszerekbe való integrálhatóságát. Mi a véleményetek erről? Vajon fontos-e, hogy egy diszruptív innováció úgy nézzen ki, mint azok a piaci termékek, amiket meg akar változatatni, le akar cserélni, vagy ez szükségtelen? És ha tudtok olyan terméket, ahol éppen a rendbontó forma eredményezte a piaci sikert, akkor osszátok meg.

A teljes hanganyagot itt hallgathatjátok meg:

https://soundcloud.com/abilitymatrix/piacot-felforgato-innovaciok

 

Szólj hozzá!

Címkék: innováció

A bejegyzés trackback címe:

https://abilitymatrix.blog.hu/api/trackback/id/tr646295894

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.