HTML

Alternatív Innováció

Friss topikok

  • AbilityMatrix: Hello, köszi a kommentet és a kérdést. Egy mobiltelefon webshop esetében a kiszállítás, csere, gar... (2016.08.29. 18:20) Mi a CX és miben különbözik a UX-től?
  • balogh_gabor: Egy részével egyet értek, másik részével nem. :) Hiányolom a képletből a jövő generációját. A Goo... (2015.09.02. 09:06) A Google haldoklik

Címkék

3D-s mozi (1) AbilityMatrix (2) adatok (1) akkumulátor (1) Alphabet (2) Ampera (1) Android (1) apple (1) Apple (7) Apple Pay (1) árak (1) aszimmetrikus dominancia (1) autógyártás (1) autóipar (4) Becsei Áron (1) Bexei (1) Blackberry (1) bor (1) brand (2) branding (5) brand personality (1) csali hatás (1) CX (1) diszruptív (4) elektromos autó (2) email (1) Facebook (1) FMCG (1) Google (6) Google+ (1) Google Wave (1) Google Waves (1) growth hacking (1) igazság (1) imázs (1) innováció (11) iphone (1) iPhone (4) Jonathan Ive (2) kávé (1) kávéliszt (1) kék óceán (1) kérdőív (1) keynote (3) koffein (1) kommunikáció (2) konverzió (1) környezettudatosság (2) környezetvédelem (1) Linux (1) lojális (1) luxus (2) MacBook (2) MacBook Air (2) marketing (3) Microsoft (3) Microsoft Surface (2) mobile payment (1) neuromarketing (1) NFC (1) Nissan (1) Nokia (2) öko (2) okostelefon (3) olcsó (1) öntisztulás (1) Opel (1) Óra (1) paradigmaváltás (1) Paypal (1) piac (2) piackutatás (3) range anxiety (1) Raspberry PI (1) sales (1) Samsung (3) Slack (1) Sony (1) SSD (1) startup (1) storytelling (1) stratégia (5) tanácsadás (2) tanulás (1) taxissztrájk (1) termékfejlesztés (11) termékstratégia (1) Tesco (1) Tesla (4) tokaji (1) Toshiba (1) Toyota (1) TryMee (1) Uber (1) ügyfél (4) ügyfélélmény (8) ügyfélszerzés (3) user experience (1) UX (1) üzletfejlesztés (1) vásárlói elégedettség (1) vevői élmény (6) viselkedési közgazdaságtan (3) Whatsapp (1) Windows (1) Wunder (1) Wundercar (1) zöld (1) Címkefelhő

A nyilvánvalóról...

2014.10.02. 12:39 AbilityMatrix

shutterstock_129407504.jpg

Ahogyan egyszer valaki megjegyezte: az igazság sokkal inkább hit, mint tény kérdése. Ez különösen igaz új termék fejlesztése esetén. A termék talán egyetlen hiteles mércéje ugyanis a vásárló. Valójában nem arról van szó, hogy jó-e az ötleted vagy sem. Előfordul, hogy az elgondolásaid jók, a vevők ennek ellenére mégsem az elképzelésed szerint reagálnak a termékedre.

Az adatalapú termékfejlesztés egészen új keletű dolog. Van azonban néhány veszélyforrás, amit érdemes szem előtt tartani. Egyfelől ebben a fázisban nagyon nehéz azt megmondani, hogy mi képvisel értéket és mi nem. Mi lesz majd sikeres és mi nem. Másfelől pedig  ez érvényes a retrospektív módszerre is, amikor a sikerek alapján próbálunk visszafelé összefüggéseket feltárni. Egy új termék fejlesztése vagy egy vállalat vezetése annyira összetett dolog, hogy veszélyes lehet pusztán csak ebből következtetéseket levonni. A bonyolult összefüggések miatt ugyanis akár jól, akár rosszul csinálsz valamit, az valójában minimális hatással lesz csupán a sikerre. Láttunk már rossz termékeket, amik maguk mögé utasítottak sokkal jobbakat. Láttunk már óriási marketing költéseket, amik hiábavalónak bizonyultak.

Tudod, a Paypal hogy szerezte az első vásárlóit? Fizettek nekik. Mennyit? Először 20 dollárt, aztán 10-et, végül 5-öt. Hogy mennyit költöttek a felhasználók számának mesterséges felduzzasztására? Elon Musk szerint úgy 60-70 milliót. Ettől a Paypal-sztori hiteltelenebbé válik? Vajon 60 millióval a zsebedben, amit a felhasználókra költhetsz, bármelyik céget növekvő pályára tudnád állítani? Nem feltétlenül. Csak ez állt a sikerük hátterében? Talán nem. Simán elbukhattak volna az óriási befeketetett összeg ellenére is, de mégsem ez történt.

Ugyanez érvényes bármilyen összetett projektre, amivel éppen foglalkozol. Véleményünk szerint nincs jó vagy rossz. Nincsenek tények. Csak hitek. Ami tegnap még működött, talán még működik ma,  de talán már nem.

De akkor mi a helyzet az adatokkal? A kemény tényekkel?

Manapság mindent adatokkal igyekszünk alátámasztani. Amit azonban nem vesznek figyelembe azok, akik az adatok mindenhatóságában hisznek, hogy az adatokhoz mindig hipotéziseket és kérdéseket kell megfogalmazni. A kérdés pedig azonnal keretet ad a gondolkodásnak, befolyásolja  és korlátozza a válaszok számát. Az adat tehát valójában egy nehezen mérhető, megfoghatatlan információ, amely nem feltétlenül szolgál valódi értékkel. Azt gondoljuk, nem  csak az információ  fontos, hanem az is, ahogyan azt használod. Jelenleg azt tapasztaljuk, hogy a felhasználói adatok elemzése, a különböző mintázatok vizsgálata a Szent Grál a cégek számára, a legkisebbektől a legnagyobbakig.

Néhány elgondolkodtató dologra azért felhívnánk a figyelmed.

Felajánlhatsz te a felhasználóknak két lehetőséget (A/B tesztelés), de ha rossz dolgot tesztelsz, akkor a termék sikeressége szempontjából teljesen mindegy lesz, hogyan oszlanak meg a választások. Az eredmény alapján csinálhatsz új funkciót, de az egy hibás választás esetén teljesen hidegen fogja hagyni a felhasználót. Az ok sokféle lehet: esetleg nincs szükségük arra a funkcióra, vagy egyszerűen rosszul lett kialakítva. Egy újabb ok lehet az is, ha a funkció (és a vele kapcsolatos érzés, élmény) egyszerűen nem összeegyeztethető a márkáddal. A BMW például kifejlesztett olyan világítást, ami ajtónyitáskor egy BMW logót vetített az aszfaltra. Ez önmagában egy nagyszerű elképzelés, de a nem reprezentatív felméréseink azt mutatták, hogy BMW tulajdonosok és a márkarajongók nem lelkesedtek az ötletért.

Nem az a lényeg, hogy mindenki más számára nyilvánvaló, hanem hogy nekünk nyilvánvaló volt-e az információ? És hogy alkalmazzuk-e a nyilvánvalót vagy csak lesöröpjük az asztalról? A nyilvánvaló sokszor hozzásegít, hogy sokkal könnyebben értelmezzük az adatokat, a tényszerű kijelentéseket is és szabjuk meg a legsikeresebb irányt.

Azt gondoljuk, hogy a stratégia olyan dolog, ami nem támaszkodhat pusztán az adatokra. Később lehet ugyan ezekkel hitelesíteni, megtámogatni, de mégis azt gondolom, hogy alapvetően művészet. Ugyanúgy, ahogy a termékfejlesztés, a marketing és a sales is. A “művészet” mesterévé kell válnod, hogy az adatoknak valóban hasznát tudd venni.

A tanulság? Lehet, hogy neked evidens, de mindig van egy új mód, ahogyan a nyilvánvalót használni lehet.  Vannak dolgok, amik visszatekintve nyilvánvalónak tűnnek, de magadtól sosem találtad volna ki. Szeretem az olyan tanításokat és tanulságokat, amikre utólag azt mondom, nyilvánvaló. Mert egy pár perc múlva mindig rájövök, hogy magamtól sosem jutottam volna el oda. Mindig az utolsó lépés segít értékelni a nyilvánvalót. Én ebben hiszek.

Mi ilyen, az érzelmi hatást tudatosan beépítő terméktervezést és értékesítési szemléletet adunk minden ügyfelünknek. Ezt hívjuk érzelmi alapú termékfejlesztésnek. A hiteles, érzelmi alapon is működő termékeké és szolgáltatásoké a jövő! Csatlakozz hozzánk Facebookon vagy LinkedIn-en.

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: stratégia adatok igazság termékfejlesztés

A bejegyzés trackback címe:

https://abilitymatrix.blog.hu/api/trackback/id/tr396752573

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.