HTML

Alternatív Innováció

Friss topikok

  • AbilityMatrix: Hello, köszi a kommentet és a kérdést. Egy mobiltelefon webshop esetében a kiszállítás, csere, gar... (2016.08.29. 18:20) Mi a CX és miben különbözik a UX-től?
  • balogh_gabor: Egy részével egyet értek, másik részével nem. :) Hiányolom a képletből a jövő generációját. A Goo... (2015.09.02. 09:06) A Google haldoklik

Címkék

3D-s mozi (1) AbilityMatrix (2) adatok (1) akkumulátor (1) Alphabet (2) Ampera (1) Android (1) apple (1) Apple (7) Apple Pay (1) árak (1) aszimmetrikus dominancia (1) autógyártás (1) autóipar (4) Becsei Áron (1) Bexei (1) Blackberry (1) bor (1) brand (2) branding (5) brand personality (1) csali hatás (1) CX (1) diszruptív (4) elektromos autó (2) email (1) Facebook (1) FMCG (1) Google (6) Google+ (1) Google Wave (1) Google Waves (1) growth hacking (1) igazság (1) imázs (1) innováció (11) iphone (1) iPhone (4) Jonathan Ive (2) kávé (1) kávéliszt (1) kék óceán (1) kérdőív (1) keynote (3) koffein (1) kommunikáció (2) konverzió (1) környezettudatosság (2) környezetvédelem (1) Linux (1) lojális (1) luxus (2) MacBook (2) MacBook Air (2) marketing (3) Microsoft (3) Microsoft Surface (2) mobile payment (1) neuromarketing (1) NFC (1) Nissan (1) Nokia (2) öko (2) okostelefon (3) olcsó (1) öntisztulás (1) Opel (1) Óra (1) paradigmaváltás (1) Paypal (1) piac (2) piackutatás (3) range anxiety (1) Raspberry PI (1) sales (1) Samsung (3) Slack (1) Sony (1) SSD (1) startup (1) storytelling (1) stratégia (5) tanácsadás (2) tanulás (1) taxissztrájk (1) termékfejlesztés (11) termékstratégia (1) Tesco (1) Tesla (4) tokaji (1) Toshiba (1) Toyota (1) TryMee (1) Uber (1) ügyfél (4) ügyfélélmény (8) ügyfélszerzés (3) user experience (1) UX (1) üzletfejlesztés (1) vásárlói elégedettség (1) vevői élmény (6) viselkedési közgazdaságtan (3) Whatsapp (1) Windows (1) Wunder (1) Wundercar (1) zöld (1) Címkefelhő

Brand Personality és viselkedés

2015.03.04. 14:30 AbilityMatrix

surprised2_abilitymatrix.jpg

A cégek személyiséggel való felruházásának, illetve a kialakult személyiség leképzésének egyik ismert módszere a brand personality vagy magyarul „márkaszemélyiség”. Ez egy 5 paraméterből, aspektusból álló rendszer. A brand personality alapvetően a marketing találmánya és eszközrendszere. Szinte végtelen változata létezik, van fúziós verziója (a Millward - Brown féle pl. az archetípusok felé tereli az eredményt), de a lényeg ugyanaz.
Ehhez képest van egy józan ész számára jobban, azonban tudományosan, vagy számszakilag már nehezebben megfogható aspektus. Ez pedig a viselkedés és ennek hasznosítása.

Az élmények

A céggel való érintkezés élményekből épül fel. Igaz ez a vállalaton belüli élményekre és az azon kívüliekre is. Akár egy business to business (B2B) vagy business to consumer (B2C) márkáról legyen is szó. Ezek az élmények, saját tapasztalások fogják kialakítani a márkaképet, amit a reklámok valamilyen mértékig módosíthatnak, akár jó, akár rossz irányban torzíthatnak. Azonban elmosni biztosan nem tudják. Ezek az élmények viselkedési mintákat fognak kialakítani mind a vevőben, mind a cég munkatársaiban. Ezek a viselkedési minták pedig vagy előre generáltak, pl. reklámok által (mi egy vicces cég vagyunk, lazák vagyunk - pl. Southwest Airlines) vagy kialakulnak az idővel. Ebbe az utóbbi kategóriába tartozik pl. a politikával kapcsolatos viselkedési minta is, ahol egyfajta vásárlás utáni (postsales) reakció zajlik a vevőkben, attól függően, hogy milyen élmények, értékek és viselkedések határozták meg döntésüket és ezek milyen viszonyban állnak a vásárolt produktummal.

Viselkedések és hatásuk az üzletre

A személyiségem meghatározhatja azt, hogy egy adott helyzetre milyen válaszokat adok, azaz hogyan viselkedem, - de sokszor ez a viselkedés nem mutat vissza sem a személyiségemre, sem a más helyzetekben mutatott viselkedésemre. Például hiába vagyok bátor és buzdító előadó, szabadságharcos vezér, ha utána egy kevésbé biztonságos negyedben inkább elfutok az inzultálók elől. Az egyik helyzetben inspiráló voltam, a másikban pedig megfontolt (vagy bátor és gyáva; értelmezés kérdése).

Ahogyan ez igaz lehet egyének esetében, ugyanúgy van értelme ezt cégek viszonylatában is megvizsgálni.

A vevői élmény a lényeg

A cégek esetében fontos megjegyezni: mindegy, mit mond a marketing, végső soron az számít, hogy mi az élményem vásárlóként. Ez határozza meg azt, hogy mit várok el egy márkától vagy mit fogadok el adott esetben reakcióként. És pont ezért kicsi a jelentősége annak, hogy pontosan mi is a márkaszemélyiség, mivel sajnos az élmények sokkal inkább a folyamatok és a viselkedés eredménye, és nem a marketingé. Saját élmény, hogy egy adott szolgáltató számlái értelmezhetetlenek. Ez bizonytalanságot szül, illetve azt látom, hogy nem transzparens a viselkedésük. Majd amikor elválnak az útjaink a szolgáltatóval, kapok egy fizetési felszólítást. Azt sem tudom, hogy mire, mert nincs mögötte számla, csak egy összeg. Aztán kiderül, hogy a belső folyamataik miatt az eredeti számla valószínűleg soha nem is került kiküldésre, csak a fizetési felszólítás. Csak tovább erősödik bennem, hogy ez egy nem transzparens, "zűrös" szolgáltató.

A cégeknek sokkal nagyobb figyelmet kell arra fordítaniuk, hogy milyen élményt nyújtanak a viselkedésükön (szolgáltatásaikon) keresztül az ügyfeleknek, mivel végső soron ez fogja meghatározni a sikerüket egy versenyhelyzetben. Azok a piacok, amelyek még nem élmény- és viselkedés központúak, csak addig lehetnek ilyenek, amíg minden szereplő a homokba dugja a fejét. Az első olyan cég, amelyik vált, biztosan piaca meghatározó, gyorsan növekvő szereplőjévé fog tudni válni.

Ahogy Maya Angelou is mondta: "Az emberek elfelejtik, mit mondtunk, elfelejtik, amit tettünk, de azt soha nem felejtik el, milyen érzéseket váltottunk ki belőlük."

Akit bővebben érdekel maga a brand personality módszere, az alábbi linkeken olvashat róla: Pivotcon, Investopedia

Mi ilyen, az érzelmi hatást tudatosan beépítő terméktervezést és értékesítési szemléletet adunk minden ügyfelünknek. A hiteles, érzelmi alapon is működő termékeké és szolgáltatásoké a jövő! Csatlakozz hozzánk Facebookon vagy LinkedIn-en!
 

Szólj hozzá!

Címkék: stratégia ügyfél termékfejlesztés ügyfélélmény vásárlói elégedettség brand personality vevői élmény

A bejegyzés trackback címe:

https://abilitymatrix.blog.hu/api/trackback/id/tr517240361

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.