HTML

Alternatív Innováció

Friss topikok

  • AbilityMatrix: Hello, köszi a kommentet és a kérdést. Egy mobiltelefon webshop esetében a kiszállítás, csere, gar... (2016.08.29. 18:20) Mi a CX és miben különbözik a UX-től?
  • balogh_gabor: Egy részével egyet értek, másik részével nem. :) Hiányolom a képletből a jövő generációját. A Goo... (2015.09.02. 09:06) A Google haldoklik

Címkék

3D-s mozi (1) AbilityMatrix (2) adatok (1) akkumulátor (1) Alphabet (2) Ampera (1) Android (1) apple (1) Apple (7) Apple Pay (1) árak (1) aszimmetrikus dominancia (1) autógyártás (1) autóipar (4) Becsei Áron (1) Bexei (1) Blackberry (1) bor (1) brand (2) branding (5) brand personality (1) csali hatás (1) CX (1) diszruptív (4) elektromos autó (2) email (1) Facebook (1) FMCG (1) Google (6) Google+ (1) Google Wave (1) Google Waves (1) growth hacking (1) igazság (1) imázs (1) innováció (11) iphone (1) iPhone (4) Jonathan Ive (2) kávé (1) kávéliszt (1) kék óceán (1) kérdőív (1) keynote (3) koffein (1) kommunikáció (2) konverzió (1) környezettudatosság (2) környezetvédelem (1) Linux (1) lojális (1) luxus (2) MacBook (2) MacBook Air (2) marketing (3) Microsoft (3) Microsoft Surface (2) mobile payment (1) neuromarketing (1) NFC (1) Nissan (1) Nokia (2) öko (2) okostelefon (3) olcsó (1) öntisztulás (1) Opel (1) Óra (1) paradigmaváltás (1) Paypal (1) piac (2) piackutatás (3) range anxiety (1) Raspberry PI (1) sales (1) Samsung (3) Slack (1) Sony (1) SSD (1) startup (1) storytelling (1) stratégia (5) tanácsadás (2) tanulás (1) taxissztrájk (1) termékfejlesztés (11) termékstratégia (1) Tesco (1) Tesla (4) tokaji (1) Toshiba (1) Toyota (1) TryMee (1) Uber (1) ügyfél (4) ügyfélélmény (8) ügyfélszerzés (3) user experience (1) UX (1) üzletfejlesztés (1) vásárlói elégedettség (1) vevői élmény (6) viselkedési közgazdaságtan (3) Whatsapp (1) Windows (1) Wunder (1) Wundercar (1) zöld (1) Címkefelhő

Taxissztrájk és ügyfélélmény

2016.01.19. 18:01 AbilityMatrix

csiga_abilitymatrix.jpg

Ha még nem hallottad volna: a taxisok sztrájkolnak az Uber miatt. Tiltsák be! Bár ennek a problémának rengeteg aspektusa van, sokan sokféle dologgal riogatnak minket.


Nem gondolom, hogy az Uber maga az adócsalás Mekkája, ahogy azt sem gondolom, hogy a taxisok nem trükköznek. Ha ezt csinálták 40 évig (nem csak itthon), akkor ha tehetik ezt csinálják most is.
A taxi szolgáltatás a világon mindenütt ugyanazokkal a problémákkal küzd. Átláthatatlan, megbízhatatlan, trükkös, hírhedt. A reptéri fuvarok különösen. Dublinban a Web Summiton járva a reptérről elindultunk, előzetesen egyeztettük a fuvar árát, majd megérkezve kiderült, hogy mégsem annyi a fuvar, amennyi. Bár Philadelphiában a garázsból nem hajthat ki a taxi, ha nem működik a kártyaolvasó, mégis minden alkalommal eljátsszák, hogy most csak készpénzzel lehet fizetni. Szóval egyik sem magyar vagy európai sajátosság.


Nézzük, mi történt Budapesten! Már javában dübörgött az Uber Amerikában, amikor itthon pár startup megpróbálta az okostelefonos fuvarszervezést eladni a nagy taxitársaságoknak. Semeddig sem jutottak. Minek ez az embereknek, illetve érezték a diszpécser központtal rendelkező társaságok, hogy ez igazából feleslegessé is teheti őket. Integrált kártyás fizetés; látom, hol az autó, minősíthetem a sofőrt, nagyjából kiszámíthatom a várható költséget, ilyen és hasonló elemekkel környékezték meg a taxitársaságokat. A dolog elakadt. (Külön megérne egy misét, hogy ők vajon miért nem akarnak a taxisofőröknek és az utasoknak jobb szolgáltatást adni?)
Valamiért Budapesten mindenki azt gondolta, hogy csak árral lehet versenyezni, ezért mindenki egyre lejjebb és lejjebb nyomta az árakat. Egy-két társaság volt, aki megpróbált a minőséggel kitűnni, nekik sikerült is egy erős ügyfélmagot felépíteni, de általában elmondható volt, hogy a minőség nem létezett. Nem tudtál különbséget tenni a társaságok között igazából semmiben. Ha valami közművé válik, akkor a vevők az ár alapján fognak dönteni. És ez így lett a taxiknál is.


Aztán jött a jó-rossz taxirendelet. Kötelező lett a kártyás fizetés biztosítása, megjelentek az appok (nem a rendelet miatt és többségük még most is maga a borzalom), átlátható (de drága) és fix lett a tarifa. Verseny nulla. Nem volt jelentősége, hogy telefonon hívom vagy leintem a taxit és hogy melyik társaság kocsijába szállok be. Továbbra is fennállt azonban annak a problémája, hogy jön-e a kocsi és ha igen, mikor fog ideérni. Az összes korábbi, fejlődésre ösztönző elem eltűnt a rendszerből.


Aztán jött a Wunder (lánykori nevén Wundercar), kicsit később az Uber. Mindent megoldottak az ügyfelek potenciális problémáiból, leszámítva a teljes jogszerűséget.
Az adózási kérdésbe nem mennék bele, mert az Uber vagy a Wunder mint cég, maximum adóoptimalizálást végez, ez pedig egyelőre legális. Adócsalást maximum a sofőrök hajtanak végre, de a taxisokat sem féltem ezzel kapcsolatban. Közben megjelent egy legális megoldás is itthon, ami a fuvarszervezést tette volna virtuálissá, azaz telefonszám nélkül, tényleges helyszín nélkül, appon keresztül szolgáltattak volna, a taxitársaságoktól függetlenül. Azonban fuvarszervezőnek (nem pedig egy piactérnek vagy közvetítőnek) minősítette őket a BKK és a bolt azonnal életképtelenné vált.


Sokkal izgalmasabb maga az ügyfélélmény, különösen, hogy az árazási olló csökkent. Az Uber egyelőre rengeteg területen nem konkurense a taxi szolgáltatóknak. Nem fogsz hajnali négykor reptéri fuvart kapni. Nem fogsz tudni taxicsekkel fizetni, egy hónapban egyszer utólagos fizetéssel elszámolni. Nem fognak a drosztokon állni, nem fogják az Opera előtti felhajtón várni az utasokat. Látható, hogy vannak olyan szolgáltatási, minőségi elemek, amelyekben nincs mitől félniük a taxisoknak. Mégis félnek.
Mitől? Attól, hogy a fuvarszervező cégek feleslegessé válnak. Most pontosan mi szükség van rájuk? Mi az, amit ne láthatnánk el ketten egy lakótelepi szobából egy felhőszolgáltatással?
Aki jobban kiszolgálja az ügyfeleket, az már középtávon is ki fogja kanyarítani a saját piaci szeletét, akkor is, ha nem hagyják. Nem Ubernek fogják majd hívni, hanem UndergroundApp-nak vagy bármi másnak, mert a jobb szolgáltatásra igény van. A jobb szolgáltatás pedig nem a jobb A-ból B-be utazás, hanem a teljes folyamatot körülvevő szolgáltatások és élmények minősége. Ebben sokkal jobb az Uber.
Látható, hogy sem a jogalkotó, sem a főváros nem partner abban, hogy bármi fejlődjön. Nem is értik, miről van szó, és amit nem értenek, azt maximum szabályozzák. A régi reflexek.
Simán el lehetett volna kerülni ezt az egész megrázkódtatást, ha a szabályozók időben felismerik, hogy már nincs szükség drosztokra, nincs szükség fuvarszervező cégekre. A profi sofőr sem ugyanaz, mint 30 éve, hiszen ma már bárki vezet 30 ezer kilométert egy évben. Fel kellett volna ismerni, hogy a problémákat másként is meg lehet oldani. Például egyetlen Budapest Taxi appal, ami összeköti a vevőket és a szállítókat, ha már régi reflexek. Vagy ha már verseny, akkor végtelen számú, piaci alapon működő szolgáltatóval. És szabályozzák őket, valamint a szállítást végzőket. De ne a versenyt.

Taxisok pihennek, felkészülnek az ingatlanosok és a postások, valamint az ügyvédek.

Ha tetszett a bejegyzés, szólj hozzá, oszd meg másokkal is, és ha még nem tetted, csatlakozz hozzánk a Facebookon vagy LinkedIn-en!

Szólj hozzá!

Címkék: ügyfélélmény taxissztrájk Uber Wundercar Wunder

A bejegyzés trackback címe:

https://abilitymatrix.blog.hu/api/trackback/id/tr218286442

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.