A tegnapi napon robbant a hír, hogy a Tesla autógyártó megnyitja a szabadalmait mások előtt . Van aki szerint ezzel beismerik, hogy bajban vannak (pl. olyan cégek, minta Gartner, ahol a Magic Quadrant elemzésekbe kerülésért fizetni kell- áldozzunk a független piackutatás és elemzés oltárán egy gyertyát) és persze lehet, hogy igazuk is van. Egyelőre nem lehet tudni, hogy ez pontosan mit is jelent, de elméleteket gyártani mindig jó.
Nézzük egy egészen másik, egy kicsit optimistább és tudatosabb szemszögből a döntést. Vajon a szabadalmak nyílttá tétele valódi veszélyt jelent-e a Teslának? Véleményem szerint nem. Először is, a Tesla utánozhatatlan. A teljes szerelési rajz birtokában sem lesz még egy olyan autó mint a Tesla. Másolni lehet, de ugyanazt az érzést visszaadni nem. Egyedi és az autópiaccal erősen szembemenő pozicionálása, úttörő szerepe, amit a többi autógyártó nem értett meg (Audi, Mercedes, Mercedes) mind olyan különbségek, amiket nem lehet két év alatt megugrani. Jelenleg nincs meg az autógyártó cégekben az ehhez szükséges nyitottság.
Másrészt az innováció egy folyamat, nem egy pillanat. Azt gondolom, hogy ha a Teslának csak annyi van a tarsolyában, amit megosztott, akkor tényleg bajban vannak. Ha azonban ez csak az alap, amire mindenki építhet, és már ők is előrébb tartanak, akkor számukra ez semmilyen veszéllyel nem jár [lásd előző bekezdés].
A Tesla nem áll rosszul a megrendelésekkel. Nincsenek klasszikus értelemben vett növekedési problémáik. Van megrendelés, az ügyfelek elégedettek. Ráadásul a pozicionálásból adódóan a Tesla nem mehet sokkal lejjebb, mint a jelenlegi prémium szint.
Az igazi korlát vagy harc a töltési és akkumulátor technológiák harca. És ez a kulcs. Mivel a Tesla semmilyen területen nem kockáztat, ezért ez a lépés leginkább a saját technológiájuk standardizálásáról szól. Hogy ők, az általuk képviselt gyorstöltő rendszer, legyen az iparági szabvány. A Tesla és a többi, erre a piacra belépő autógyártó legnagyobb versenyhátránya a fosszilis rendszerekre épülő infrastruktúra. És ahhoz, hogy több kút legyen, több autó kell.
Nem a nagy gyárak fognak belépni, hanem újabb, kockázati tőke által támogatott kis cégek. A nagy cégek porrá fogják égetni magukat a dilettantizmusukkal, és ezt jól tudják. Igazából már most is sokszor nevetség tárgyává válnak a Teslával összehasonlítva, és ez a szakadék tovább fog növekedni, mihelyt megjelennek a Tesla alapú autók. Nem simán egy inkrementális innovációról van szó, hanem paradigmaváltásról a tervezésben, a vevői élményben, a használatban, amit a vevő nem fogad el egy hagyományos értékeket képviselő gyártótól. A Google-től nem veszel fizetős szolgáltatást, a BMW-től nem veszel traktort és sorolhatnánk.
Minél több kis, újszerű megoldás lesz a piacon, annál jobban és karakteresebben kirajzolódik a Tesla előnye, lesz kihez képest pozicionálni magukat. Lesz egy saját piacuk, és nem a hagyományos autókhoz fogják őket hasonlítani, így még inkább vágyott márkává válnak. Ha van tőlem kisebb, rosszabb, gyengébb alternatíva, akkor azonnal sokkal több vevőt tudok magamhoz vonzani. Nagyjából most úgy kell elképzelni, hogy vannak a hagyományos autók és a Tesla, mint teljesen elektromos autó. Ezt a választékot kiegészíteni egy vagy több rosszabb, de 100%-ban elektromos autóval aszimmetrikus dominanciához vezet, és a Tesla felé tereli a vásárlókat.
A Tesla lehet, hogy egyes elemzők szerint a túlélésért küzd, de nem ott és nem úgy, ahogy azt az elemzők gondolják. Ami valóban a túlésért küzd, az a fosszilis autóipar. A Tesla nem tesz mást, mint hivatalos hadüzenetben támadja meg az egyik utolsó bástyáját, az infrastruktúrát, és az arra épülő teljes iparágat. Ha sikeresek lesznek, akkor megjelenhetnek az első fizetős gyorstöltő kutak, és egy új korszakba lépünk. Ha nem, akkor elmondhatjuk, hogy az autóipar, és a kőolajipari cégek újra bedaráltak egy újítást.