Ma egy örök klasszikussal, a kutyák értékesítésben betöltött szerepével, illetve a márka és márkaimázs formálásában elfoglalt helyükkel foglalkozunk.
A reklámoknak, hirdetéseknek szinte a kezdetektől fogva aktív szereplői híres, sikeres emberek, filmsztárok, gyerekek és persze állatok. A leggyakrabban talán a kutyák kerülnek rivaldafénybe. Hol emberi tulajdonságokat jelenítenek meg, mint a Subaru 2014-es reklámjában, https://www.youtube.com/watch?v=vWqdRYUH9QQ
hol nekik készült kiegészítők, ételek, szolgáltatások reklámozására használják őket https://www.youtube.com/watch?v=0akBO9nbK6s
vagy állatmenhelyek hirdetésein jelennek meg. Jellemzően a fajta, a kinézet az elsődleges szempont, és természetesen mindenki pontosan tudja, hogy az elsődleges cél a nézők érzelmeinek bevonása az értékesítési folyamatba. Ki ne akarna végignézni egy reklámot egy cuki kutya és ló barátságáról? Ki ne szeretné pár másodpercre egy ideális, szép és jó világba képzelni magát? A Budweiser legutóbbi reklámját, https://www.youtube.com/watch?v=uQB7QRyF4p4 amit a Super Bowl-ra készítettek, majdnem 52 millióan nézték meg a legnagyobb videómegosztón. Egy aranyos kiskutya és egy ló, jó zene, mosolygós emberek. Úgy látszik, ennyi elég a nézettséghez.
Néha feltűnik valami olyan hirdetés is, ami az emberek frusztrációjára alapoz. Ezek közül talán a legaktuálisabb és számunkra leginkább felkavaró a hirdetések átugrásáról szóló rövid üzenet volt https://www.youtube.com/watch?v=EekcG9bQGhw
(érdemes elolvasni a videó alatti rövid elemzést is). Persze, sokszor halljuk, hogy a cél szentesíti az eszközt, és ez a fajta reklámozási mód is hasonló eredményeket tud elérni, mint a pozitív jellegű hirdetés, mi mégis inkább az utóbbi mellett tennénk le a voksunkat. Hisszük,hogy ezeknek az érzéseknek, érzelmeknek ugyanis meghatározó szerepük van a döntési helyzeteinkben. Az AbilityMatrix érzelmi piacszegmentálással, vásárlói szokások vizsgálatával, termék- és szolgáltatásfejlesztéssel foglalkozik. Jelenleg is szervezünk tréningeket, https://www.facebook.com/events/838073159550759/
ahol irracionális vásárlói döntésekkel foglalkozunk - melyek alapja szinte mindig valami érzés, érzelem. Természetesen nem lehet mindent megmagyarázni, de hogy miért működnek ezek a fajta reklámok, azt igen. Az emberek szociális lények. Szükségük van más emberek, más lények társaságára, szeretetére. A kutya pedig a legkézenfekvőbb - és sokak által (sajnos) legegyszerűbbnek tartott - megoldást jelentheti arra, hogy a vágyott érzés az övék lehessen. Az ilyen reklámok többségében az emberek és az állatok boldogok, fiatalok, gyönyörűek. Igazán ritka az, amikor öreg vagy beteg, esetleg sérült kutyával próbálnának meg valamit értékesíteni a piacon.
Valójában emiatt is üdvözöljük az IKEA Hope for Home kampányát, https://www.youtube.com/watch?v=tBka2eF4OAI
ami amellett, hogy nemes kezdeményezés, zseniális marketing fogás is egyben. A reklámfilmben Szingapúr menhelyeinek zsúfoltságáról, nehéz sorsú kutyákról látunk felvételeket, majd az IKEA támogatásával ezekről az ebekről profi fotóssal készített képek bekerülnek az áruházakba, és így - a film alapján – bízhatunk abban, hogy hamarosan szerető gazdihoz kerülhetnek a már boldog és megszépült kutyusok. A sztori látszólag ennyi. Mi azonban nem ezt gondoljuk. Ahogy korábbi írásainkból is kiderült, mi a történet mellett legalább olyan fontosnak tartjuk az érzelmek szerepét a vásárlások során. Az IKEA nemcsak egy nemes dolgot tett, hanem túl is lépett a korábbi koncepciókon. Már eddig is berendezett terekkel próbálta az embereket vásárlásokra ösztönözni, hiszen az ízlésesen megtervezett belső terekre ki mondaná azt, hogy nem szeretne egy ilyet otthonra is. Eddig azonban ezek steril, élet nélküli színterek voltak csupán. Azáltal, hogy néhol megjelent egy-egy kutya valóságos méretű és kinézetű képe, már sokkal többet árulnak az áruházban: egy életérzést, egy otthoni hangulatot. Kandalló előtt heverő, széken összekuporodó szeretetet. És ki ne szeretne szeretetet? Akár vásárolni is. Nincsenek még pontos számadataink,mit is eredményez ez a kezdeményezés az eladási mutatók fényében, de figyelemmel fogjuk követni az áruházlánc tevékenységét, mert meggyőződésünk, hogy valami változás van folyamatban (a kutyás videó után szintén zseniális ötlet volt a Apple paródia is a részükről https://www.youtube.com/watch?v=MOXQo7nURs0 ).
Mi ilyen, az érzelmi hatást tudatosan beépítő terméktervezést és értékesítési szemléletet adunk minden ügyfelünknek. Ezt hívjuk érzelmi alapú termékfejlesztésnek. A hiteles, érzelmi alapon is működő termékeké és szolgáltatásoké a jövő! Csatlakozz hozzánk Facebookon vagy LinkedIn-en.