Tudom, hogy megint elég hatásvadász a cím, de hallgass meg.
A Google profitjának jelentős része a keresésekhez kötődő hirdetésekből származik. A keresésre és a sok információra azért van szükségük, mert ebből tudják a hirdetés a legjobban célozni és elérni azokat a konverziós rátákat, amivel ők is több pénzt tudnak csinálni.
Egyrészt megjelentek az azonnali üzenetküldő szolgáltatások, az új kommunikációs platformok és az új social network rendszerek.
Azaz, bár még mindig vissza-vissza térünk a Google-höz, egyre kevesebb időt töltünk ott, és egyre több dolgot keresünk másutt. Szolgáltatások lépnek túl az egyszerű funkción és válnak platformmá, ezzel saját döntésükké válik, hogy kizárják-e a Google-t az adataikból. Esetleg hogy versenyeztetik-e a különböző hirdetési platformokat, vagy saját platformot készítenek, esetleg más módon szereznek bevételt.
Nézzük a nyilvánvaló példát. Felhördült a világ, amikor a Facebook évekkel ezelőtt kizárta a Google-t a keresésekből és inkább saját rendszert épített. Abból ítélve, hogy egyre több FB kereső szolgáltatás jelenik meg, ez nem túl sikeres, de a gondolatkísérlet szempontjából mindegy.
A FB lett az új TV, itt töltik el az emberek idejük jelentős részét. Egyre többen, egyre több időt. Ma már nem csak barátokkal való aszinkron kapcsolattartásra jó, hanem számos egyéb funkciója lett. Azaz a kezdeti funkciót kinőve, platformmá vált. Ahova a Google-nek nincsen bejárása és így pénzt sem tud csinálni belőle és az Internet felhasználók szokásainak változásait sem tudja olyan hatékonyan elemezni, mint előtte.
Azonban nem a FB az egyetlen, ami platformmá vált. A következő nagy romboló erő a Slack, ami modellje alapján egy kommunikációs rendszer csapatoknak, de a nyilvános és ma már néhány fizetős (!!!) slack csatorna olyan mennyiségű embert mozgat meg, és olyan kommunikáció, dokumentum és így információ mennyiség jelenik meg rajta, ami szinte elképzelhetetlen. Van 30-40 ezres slack csatorna. Aki azt használja az ott keres. Mivel a Slack privát szolgáltatás, ezért a Google ezt nem látja. Minél hasznosabb számomra a Slack csatorna, annál több időt fogok ott eltölteni és keresni is ott fogok, mivel az információk és a keresés is csak a rendszeren belül érhetőek el. Azaz még egy szelet, amihez a Googlenek sem most sem később nem lesz semmi köze (hacsak nem vásárolja fel).
Whatsapp. Az ott kicserélt üzenetek nem biztos, hogy relevánsak a Google-nek, de biztos, hogy az az információ tartalom már nem emailben kerül továbbításra, azaz soha nem fogja indexelni egy Google szerver sem. Az, hogy a Whatsapp mivé növi ki magát (pl. állásközvetítő vagy online kereskedelmi mikrotranzakciós platform) már csak tervezés kérdése. És akkor egy újabb információ halmaz esik ki.
Látni kell, hogy valójában ezeknek a platformoknak az előretörése majdnem minden esetben arról szól, hogy az emailt meg kéne haladni. Nem biztos, hogy ezek jó vagy tartós megoldások erre, de a Google két nagy adatlába az email és a keresések. Az email lábat pedig szép lassan kihúzzák alóla ezek a kommunikációs platformok (ilyen pl. a FB Messenger is).
És a következő nagy lépés az lesz, amikor az Amazon inkább más platformokra csatornázza be magát és teljesen elzárja az adatait a Google elől. Akkor azt is bukják.
Szóval a Google piaca szűkül és kénytelen lesz elővenni a Google Wave projektet, ha nem akarja 5-8 éven belül bezárni a boltot.
ps: ezért is volt fontos, hogy a Google brand alatt már csak a régi termékek vannak, mert így az új termékek teljesen más irányokba is mehetnek. Erről itt olvashatsz.
Ha tetszett a bejegyzés, szólj hozzá, oszd meg másokkal is, és ha még nem tetted, csatlakozz hozzánk a Facebookon vagy LinkedIn-en!