Mint talán már olvastátok, az AbilityMatrix bekerült a Harvard Business review nyári összevont számába. Amerikában. Ezt még mindig olyan érzés leírni, mint amikor megírtam a levelet a Wharton Business School melletti Starbucksból, sikerült, bejutottam a Whartonra validálni.
Amivel bekerültünk a HBR-be, az nem más, mint hogy szerintünk a Tesla igenis diszruptív. Clayton Christensen szerint, aki ezt a fogalmat bevezette, nem.
Nos, ma azt gondolom ez a vita végleg eldőlt, a mi javunkra. A Tesla az éjszakai szoftver frissítéssel önműködő vezetési funkciókat tett elérhetővé. Minden Tesla Model S tulajdonosnak. (A hír a Wired tolmácsolásában itt)
Pontosan ezt írtuk meg abban a véleményben, amit a HBR jó ütemérzékkel lehozott, azaz, hogy a Tesla különlegessége az úgynevezett "Over-The-Air" frissítésekben rejlő lehetőségek. A frissítés látszólag nem diszruptív, de ez jóval túlmutat azon, hogy tudnak-e távolról szoftvert frissíteni vagy nem.
Ma egy új autóipari termék létrehozása 5-10 év. Ez érvényes a hajtásra, mechanikai elemekre és a fedélzeti elektronikára. Senki ne gondolja, hogy a Tesla ezt meg tudta spórolni. Ajánlom elolvasásra mindenkinek Ashlee Vance: Elon Musk című könyvét. De a Tesla alapvetően nem autót hozott létre, hanem egy négy kerekű informatikai platformot. Az összes előnyével és hátrányával együtt.
A többiek számára a kihívást az jelenti, hogy ők gépészek, kereskedők, marketingesek. A Tesla pedig egy IT cég az autóiparban, de legalábbis a startupok és az IT cégek szemléletével működik, ezért egészen más a termékéletciklus (a vas lassabban készül el, de utána nem tekintik véglegesnek a készterméket) is.
Mitől lesz ez diszruptív? Leginkább attól, hogy valójában ők egy guruló szervert szállítanak és nem autót. Ha nincs hozzá szükség fizikai elemre, akkor egy adott funkció bármikor hozzáadható egy frissítéssel. Mivel nem gépészet központú a vezérlés, hanem 100%-ban elektromos, ezért gyakorlatilag a hajtás legtöbb eleméhez is hozzáférhetnek, javíthatják azt.
Attól diszruptív a Tesla, hogy nem kell eladnom a régi autómat és új autót venni ahhoz, hogy hozzáférjek a legújabb szolgáltatásokhoz. Emiatt az autóm nem avul el technikailag, a design avulás pedig még kérdéses. Minden az elérhető legtöbb szolgáltatás rendelkezésre áll, akkor is, ha 2 éve vettem az autót. Ezt egyetlen másik gyártó sem teszi meg, ők a régi modellekkel nem foglalkoznak.
Hogy érthetőbb legyen: Apple vs. Android. Az Apple 3-4 generációra visszamenőleg kiad operációs rendszer frissítést, az Android gyártók pedig gyakran még a biztonsági frissítéseket sem készítik el a modelljeikhez. Autóiparban ugyanez: a kötelező visszahívásokon kívül csak külső szervízekben lehet a gyári színvonallal általában nem azonos "hackelésekkel" ugyanazt a szintet elérni, amit egy Tesla esetében általában egy frissítéssel megkaphatsz.
A belső égésű motorokkal és a temérdek mechanikus elemmel egyszerűen ezek kivitelezhetetlenek, ott pedig, ahol versenyképesek tudnának lenni a hagyományos gyártók (pl. infotainment), egyszerűen már most is fényévekkel le vannak maradva és sem a logisztikai struktúrájuk, sem a vezetési, üzletvezetési filozófiájuk nem alkalmas arra, hogy kilépjenek a dinoszaurusz szerepből.
A Tesla diszruptív. A többiek meg mehetnek vissza a balettbe ugrálni.